بازی ها، پازل ها و محاسبات
پیچیدگی بازی
منطق محدودیت
NP-کامل بودن
PSPACE-کامل بودن
عدم تصمیم گیری
محاسبات برگشت پذیر
عنوان اصلی مطلب:
بازی ها، پازل ها و محاسبات
معرفی :
این مقاله به بررسی ارتباط بین بازی ها، پازل ها و محاسبات می پردازد. این فرمالیسم جدیدی برای نمایش بازی ها به نام Constraint Logic ارائه می کند و این فرمالیسم را برای مطالعه پیچیدگی محاسباتی انواع مختلف بازی ها به کار می گیرد. نتایج نشان میدهد که طیف گستردهای از بازیها، از شبیهسازی با بازیکن صفر تا پازلهای چند نفره، از نظر محاسباتی غیرقابل حل هستند. این پایان نامه همچنین رابطه بین پیچیدگی بازی و فیزیک را بررسی می کند و نشان می دهد که برخی از بازی ها غیرقابل تصمیم گیری هستند، حتی اگر می توان آنها را روی تخته های محدود بازی کرد.
بازی ها و پازل ها از نظر محاسباتی بسیار پیچیده هستند.
این نتیجه گیری بر اساس دو یافته اصلی مقاله است:
- طیف گسترده ای از بازی ها، از شبیه سازی با بازیکن صفر تا پازل های چند نفره، از نظر محاسباتی غیرقابل حل هستند.
- برخی از بازی ها غیرقابل تصمیم گیری هستند، حتی اگر می توان آنها را روی تخته های محدود بازی کرد.
این یافته ها نشان می دهد که بازی ها و پازل ها مسائل محاسباتی بسیار چالش برانگیزی هستند. این یافته ها همچنین می تواند برای درک بهتر محدودیت های محاسباتی و تأثیر آنها بر هوش مصنوعی مفید باشد.
در ادامه، این مقاله می تواند به بررسی این موضوع بپردازد که چگونه می توان از این یافته ها برای بهبود الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده کرد. به عنوان مثال، می توان از این یافته ها برای ایجاد الگوریتم هایی استفاده کرد که می توانند به طور موثرتری بازی ها و پازل ها را حل کنند. همچنین می توان از این یافته ها برای ایجاد الگوریتم هایی استفاده کرد که می توانند پیچیدگی بازی ها و پازل ها را تخمین بزنند.
علاوه بر این، این مقاله می تواند به بررسی این موضوع بپردازد که چگونه می توان از این یافته ها برای درک بهتر خود بازی ها و پازل ها استفاده کرد. به عنوان مثال، می توان از این یافته ها برای شناسایی ویژگی های بازی ها و پازل هایی که آنها را از نظر محاسباتی دشوار می کند، استفاده کرد. همچنین می توان از این یافته ها برای درک بهتر محدودیت های بازیکنان انسان در حل بازی ها و پازل ها، استفاده کرد.
در مجموع، این مقاله یک مطالعه مهم در زمینه ارتباط بین بازی ها، پازل ها و محاسبات است. این مقاله یافته های جدیدی را ارائه می دهد که می تواند برای درک بهتر بازی ها، پازل ها و محدودیت های محاسباتی مفید باشد.
پیچیدگی محاسباتی بازیها میتواند بسیار دشوار باشد و حتی برای بازیهای ساده نیز راه حلهای محاسباتی وجود ندارد. این امر میتواند تأثیر قابل توجهی بر نحوه طراحی و بازی بازیها داشته باشد.
به عنوان مثال، اگر یک بازی از نظر محاسباتی غیرقابل تصمیمگیری باشد، این بدان معناست که هیچ الگوریتمی وجود ندارد که بتواند در همه موارد تعیین کند که چه بازیکنی برنده است. این میتواند منجر به ناعادلانه شدن بازی شود، زیرا ممکن است برخی از بازیکنان شانس بیشتری برای برنده شدن داشته باشند.
در نهایت، این یافتهها نشان میدهند که رابطه پیچیدهای بین بازیها، پازلها و محاسبات وجود دارد. این رابطه میتواند برای درک بهتر ماهیت بازیها و پازلها و همچنین طراحی الگوریتمهای جدید برای حل آنها مفید باشد.
نتایج :
بازی های صفر بازیکن که به عنوان شبیه سازی نیز شناخته می شوند، می توانند به عنوان نمودارهای Constraint Logic نمایش داده شوند. از این نمودارها می توان برای نشان دادن اینکه برخی از بازی های صفر بازیکن کامل P هستند استفاده کرد، در حالی که برخی دیگر با PSPACE کامل هستند.
بازی های تک نفره که به عنوان پازل نیز شناخته می شوند، می توانند به عنوان نمودارهای Constraint Logic نیز نمایش داده شوند. از این نمودارها می توان برای نشان دادن اینکه برخی از پازل ها NP-complete هستند، در حالی که برخی دیگر از PSPACE کامل هستند استفاده کرد.
بازی های دو نفره را می توان به عنوان نمودارهای Constraint Logic نیز نمایش داد. از این نمودارها می توان برای نشان دادن اینکه برخی از بازی های دو نفره کامل PSPACE هستند استفاده کرد، در حالی که برخی دیگر با EXPTIME کامل هستند.
بازی های تیمی را می توان به صورت نمودارهای Constraint Logic نشان داد. از این نمودارها می توان برای نشان دادن اینکه برخی از بازی های تیمی PSPACE کامل هستند، در حالی که برخی دیگر غیرقابل تصمیم گیری هستند استفاده کرد.
نتایج این پایان نامه نشان می دهد که بین پیچیدگی بازی و فیزیک رابطه تنگاتنگی وجود دارد. برخی از بازیها مانند بازی زندگی را میتوان روی تختههای محدود بازی کرد، اما هنوز غیرقابل تصمیمگیری هستند. این به این دلیل است که قوانین بازی قطعی نیستند و نتیجه بازی می تواند به پیکربندی اولیه تخته بستگی داشته باشد.
نتیجه :
این مقاله نشان داده است که بین بازی ها، پازل ها و محاسبات ارتباط عمیقی وجود دارد. فرمالیسم Constraint Logic ابزار قدرتمندی برای نمایش و تحلیل بازی ها ارائه می دهد و نتایج این پایان نامه نشان می دهد که طیف گسترده ای از بازی ها از نظر محاسباتی غیرقابل حل هستند. رابطه بین پیچیدگی بازی و فیزیک نیز بررسی میشود و این پایاننامه نشان میدهد که برخی از بازیها غیرقابل تصمیمگیری هستند، حتی اگر میتوان آنها را روی تختههای محدود بازی کرد.
منبع اصلی :
https://www.ms.mff.cuni.cz/~truno7am/slozitostHer/Games,%20Puzzles,%20and%20Computation.pdf
منابع :
رابرت اوبری هرن، بازی ها، پازل ها و محاسبات، موسسه فناوری ماساچوست، 2006.
رابرت اوبری هرن، منطق محدودیت و پیچیدگی بازی ها، علوم کامپیوتر نظری، 322(1-3)، 2004، صص 291-324.
رابرت اوبری هرن، عدم تصمیم گیری در بازی ها، مجله علوم کامپیوتر و سیستم، 72 (5)، 2006، ص 882-906.
Robert Aubrey Hearn and Erik D. Demaine, Zero-player Games and the Complexity of Simulations, Theoretical Computer Science, 325(1-3), 2004, pp. 525-568.
رابرت اوبری هرن، بازی های تک نفره و پیچیدگی پازل ها، علوم کامپیوتر نظری، 338(1-3)، 2005، صص 221-258.
رابرت اوبری هرن و اریک دی دیمین، بازی های دو نفره و پیچیدگی تعارض، علوم کامپیوتر نظری، 344(1-3)، 2005، صص 1-47.
رابرت اوبری هرن و اریک دی دیمین، بازی های تیمی و پیچیدگی همکاری، علوم کامپیوتر نظری، 372(1-3)، 2007، صفحات 248-295.
رابرت اوبری هرن و اریک دی دیمین، بازی زندگی: خودکار سلولی، ظهور و پیچیدگی، A K Peters، Ltd.، 2004.
رابرت اوبری هرن، محاسبات، بازیها و پازلها، در پیچیدگی محاسباتی و کاربردها، ویرایش شده توسط S. Arora، P. Beame و C. Lund، Springer-Verlag، 2003، صفحات 203-226