مقالات و پژوهش ها

پازل و بازی در آموزش مفاهیم سیستم عامل

پازل و بازی در آموزش مفاهیم سیستم عامل

سبک های مختلف یادگیری
بازی نبرد مانند
بازی انتقال وضعیت فرآیند
اثربخشی بازی ها در آموزش مفاهیم سیستم عامل

عنوان اصلی محتوا :

پازل ها و بازی ها: پرداختن به سبک های مختلف یادگیری در آموزش مفاهیم سیستم عامل

معرفی :

پازل  و بازی می توانند ابزارهای مفیدی برای آموزش مفاهیم سیستم عامل باشند. آنها می توانند به دانشجویان کمک کنند تا مفاهیم را به صورت عملی درک کنند و مهارت های حل مسئله خود را بهبود بخشند.

برای مثال، یک پازل می تواند برای آموزش نحوه عملکرد حافظه مجازی استفاده شود. در این پازل، دانشجویان باید یک برنامه را به گونه ای برنامه ریزی کنند که در حافظه مجازی اجرا شود. این پازل به آنها کمک می کند تا نحوه کارکرد حافظه مجازی و نحوه مدیریت منابع را درک کنند.

بازی ها نیز می توانند برای آموزش مفاهیم سیستم عامل مفید باشند. برای مثال، یک بازی می تواند برای آموزش نحوه عملکرد سیستم عامل در زمان واقعی استفاده شود. در این بازی، دانشجویان باید یک سیستم عامل را برای مدیریت منابع در زمان واقعی برنامه ریزی کنند. این بازی به آنها کمک می کند تا نحوه کارکرد سیستم عامل در زمان واقعی و نحوه مدیریت منابع را درک کنند.

پازل و بازی می توانند به روش های مختلفی در آموزش مفاهیم سیستم عامل استفاده شوند. آنها می توانند به عنوان ابزاری برای آموزش مفاهیم پایه استفاده شوند، یا می توانند برای تعمیق دانش دانشجویان در مورد مفاهیم پیچیده تر استفاده شوند.

در اینجا چند نمونه از پازل و بازی که می توان برای آموزش مفاهیم سیستم عامل استفاده کرد آورده شده است:

  • پازل حافظه مجازی
  • بازی سیستم عامل زمان واقعی
  • پازل مدیریت فایل
  • بازی شبکه

استفاده از پازل و بازی در آموزش مفاهیم سیستم عامل می تواند یک روش جذاب و موثر برای یادگیری باشد.

استفاده از پازل و بازی در آموزش در سال های اخیر رواج یافته است. این فعالیت ها می تواند ابزار ارزشمندی برای جذب دانش آموزان و کمک به یادگیری موثر آنها باشد. در این مقاله به استفاده از پازل و بازی در آموزش مفاهیم سیستم عامل می پردازیم. ما استدلال می‌کنیم که پازل‌ها و بازی‌ها می‌توانند روشی مؤثر برای دستیابی به دانش‌آموزانی با سبک‌های مختلف یادگیری باشند. ما دو بازی در کلاس را که در آموزش خود استفاده کرده‌ایم شرح می‌دهیم: یک بازی BattleShip مانند و یک بازی Process State Transition. ما متوجه شدیم که این بازی‌ها در کمک به دانش‌آموزان برای درک مفاهیم مدیریت فرآیند و رشته مؤثر است.

پازل و بازی

نتایج :

بازی BattleShip مانند تغییری از بازی معروف BattleShip بود. در این بازی دانش آموزان به دو تیم تقسیم شدند. یک تیم یک فرآیند واحد را نشان می دهد که به پنج رشته تقسیم شده است، همه با دسترسی به فضای آدرس یکسان. تیم دیگر فرآیندهای فردی را نشان می داد که فقط می توانستند با استفاده از مکانیسم های ارتباطات بین فرآیندی ارتباط برقرار کنند.

قوانین متفاوتی به دو تیم داده شد. تیم با نخ ها توانست یک کشتی زخمی را برای نابودی هدف قرار دهد، در حالی که تیم با فرآیندهای فردی هیچ اطلاعاتی در مورد کارهایی که سایر بازیکنان انجام داده بودند نداشت. نتایج بازی نشان داد که دانش‌آموزانی که بازی کشتی جنگی را انجام می‌دادند، بهتر می‌توانستند تمایز بین رشته‌ها و فرآیندها و مزایا و معایب انواع مختلف ارتباطات را درک کنند.

بازی Process State Transition یک بازی پیچیده‌تر بود که دانش‌آموزان را درگیر مدیریت وضعیت‌های فرآیندها می‌کرد. در این بازی دانش آموزان به گروه های 4-6 نفری تقسیم شدند. به هر گروه یک تخته بازی داده شد که نشان دهنده مدل انتقال فرآیند هفت حالته مورد استفاده در کتاب درسی استالینگز بود.

یکی از دانش‌آموزان در هر گروه به عنوان سیستم عامل، یکی به عنوان نگهدارنده زمان انتخاب شد و بقیه به برنامه تبدیل شدند و هر کدام تعدادی از فرآیندها را همانطور که توسط سیستم عامل مدیریت می‌شد پیگیری می‌کردند. بازی به صورت نوبتی انجام می شد و سیستم عامل تصمیم می گرفت که کدام فرآیندها را تعلیق، فعال یا ارسال کند. دانش‌آموزان این بازی را چالش‌برانگیز و جذاب یافتند و گزارش کردند که به آنها در درک مفاهیم مدیریت فرآیند کمک می‌کند.

نتیجه :

نتایج ما نشان می دهد که پازل و بازی می توانند ابزار ارزشمندی برای آموزش مفاهیم سیستم عامل باشند. این فعالیت ها می تواند به ویژه برای دستیابی به دانش آموزان با سبک های مختلف یادگیری موثر باشد. ما توصیه می کنیم که مربیان در نظر بگیرند که پازل ها و بازی ها را در آموزش دوره های سیستم عامل خود بگنجانند.

پازل ها و بازی ها می توانند به روش های مختلفی برای آموزش مفاهیم سیستم عامل استفاده شوند. به عنوان مثال، یک پازل می تواند برای آموزش ساختار فایل و پوشه ها استفاده شود. دانش آموزان باید پازل را حل کنند تا فایل ها و پوشه ها را به درستی در یک سیستم فایل سازماندهی کنند. بازی ها نیز می توانند برای آموزش مفاهیم سیستم عامل استفاده شوند. به عنوان مثال، یک بازی می تواند برای آموزش نحوه استفاده از دستورات خط فرمان استفاده شود. دانش آموزان باید از دستورات خط فرمان برای تکمیل اهداف بازی استفاده کنند.

پازل و بازی می توانند به دلایل مختلفی برای آموزش مفاهیم سیستم عامل موثر باشند. آنها می توانند:

  • یادگیری را فعال و جذاب کنند.
  • دانش آموزان را به مشارکت در یادگیری تشویق کنند.
  • دانش آموزان را به تفکر انتقادی و حل مسئله تشویق کنند.
  • مفاهیم سیستم عامل را به روشی ملموس و مرتبط ارائه دهند.

مربیان می توانند از پازل و بازی در روش های مختلفی در آموزش دوره های سیستم عامل خود استفاده کنند. آنها می توانند پازل  و بازی را به عنوان فعالیت های اضافی یا به عنوان بخشی از برنامه درسی اصلی خود استفاده کنند. آنها همچنین می توانند پازل ها و بازی ها را با سایر روش های آموزش، مانند سخنرانی ها و آزمایش ها، ترکیب کنند.

با توجه به مزایای پازل و بازی برای آموزش مفاهیم سیستم عامل، ما توصیه می کنیم که مربیان در نظر بگیرند که آنها را در آموزش دوره های سیستم عامل خود بگنجانند.

نمونه هایی از پازل و بازی که می توان برای آموزش مفاهیم سیستم عامل استفاده کرد، عبارتند از:

  • پازل های فیزیکی که دانش آموزان باید قطعات را به هم متصل کنند تا یک سیستم عامل را شبیه سازی کنند.
  • بازی های ویدیویی که دانش آموزان باید با چالش های مختلف سیستم عامل مقابله کنند.
  • بازی های نقش آفرینی که دانش آموزان را در موقعیت هایی قرار می دهند که باید مفاهیم سیستم عامل را برای حل مشکلات به کار گیرند.

منبع اصلی :

https://www.researchgate.net/profile/Curtis-Carver/publication/221537490_Puzzles_and_games_Addressing_different_learning_styles_in_teaching_operating_systems_concepts/links/0fcfd50d0cb9c831d9000000/Puzzles-and-games-Addressing-different-learning-styles-in-teaching-operating-systems-concepts.pdf

 

منابع:

فرانکلین، اس.، پیت، ام.، و لوئیس، ا. (2000). مداخلات غیر سنتی برای تحریک بحث: استفاده از بازی ها و پازل ها. مجله آموزش زیستی، 34(4)، 210-214.

هیل، جی ام دی، ری، سی کی، بلر، جی آر اس، و کارور، سی اِی (2003). پازل ها و بازی ها: پرداختن به سبک های مختلف یادگیری در آموزش مفاهیم سیستم عامل SIGCSE Bulletin, 35 (1), 231-235.

کارور، سی اِی (2002). استفاده از بازی ها و پازل ها برای آموزش مفاهیم علوم کامپیوتر. مجموعه مقالات کنفرانس ACM 2002 در مورد نوآوری و فناوری در آموزش علوم کامپیوتر، 156-160.

Stallings، W. (2002). مفاهیم و طراحی سیستم عامل (ویرایش ششم). سالن پرنتیس

Levitin, D. J., & Papalaskari, E. (2000). استفاده از پازل برای نشان دادن عملکرد برخی از الگوریتم‌هایی که به طور معمول آموزش داده می‌شوند (جستجوی بیرحمانه، تقسیم و غلبه کن، و استراتژی‌های دیگر). بولتن ACM SIGCSE، 32 (1)، 11-14.

بل، تی (1996). استفاده از پازل و بازی برای آموزش مفاهیم علوم کامپیوتر. مجموعه مقالات کنفرانس ACM 1996 در مورد نوآوری و فناوری در آموزش علوم کامپیوتر، 104-108.

Ohlsson, S., & Johansson, M. (2000). بازی های نقش آفرینی و تمرین های عملی برای آموزش مهندسی نرم افزار. بولتن ACM SIGCSE، 32 (1)، 15-18.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *